Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: mei / zomer
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Het leven is niet altijd leuk. Nare dingen geven soms nare gedachten die je moeilijk van je af kunt zetten. Maar ook verlieservaringen kunnen je somber maken. Het is goed om die ervaringen bespreekbaar te maken. Daarmee geven we de leerlingen houvast en bieden we troost. Tegelijk kan afscheid nemen ook goed zijn. Tijd voor een nieuwe fase. Met een rite de passage rond je het één mooi af en laat je verlangend naar de toekomst kijken.
Soms zijn je gedachten de baas over jou, zoals in het Bijbelverhaal over de man met soldaten in zijn hoofd (Lukas 8:26-39). Andere mensen blijven uit zijn buurt. Behalve Jezus... We gaan met de leerlingen op zoek naar gedachten waar je rustig of blij van wordt en gedachten waar je onrustig van wordt. En we verkennen hoe ze zelf weer de controle kunnen krijgen.
Wanneer voel jij je thuis als je ouders niet meer bij elkaar zijn en een nieuw 'thuis'hebben met een nieuw gezin? De leerlingen onderzoeken wat belangrijk is voor hen om zich ergens thuis te voelen.
Hoe voelt het als je verdrietig bent en kunnen anderen dat aan je zien? Waar vind je troost en wat geeft jou houvast? Een les over rouwen en troosten en de weg vinden uit het moeras van verdriet.
VERDIEPING
In een vervolgles kan de tweede verwerking gedaan worden, waarin de leerlingen stapstenen maken die hen troost geven.
Een les over het vergeten, dat kan komen met de tijd. Over een ‘mist in je hoofd’ die kan komen door een ziekte die dementie heet. Wie ben je nog als je jezelf niet meer kent en je omgeving vergeet? En wat betekent dat, de tijd kwijt zijn?
Kan de hemel ook op aarde zijn? Hoe ziet die hemel er dan uit? En hoe staan grote wereldreligies hier eigenlijk in? Via een activerende circuitles onderzoeken de leerlingen de betekenis van de hemel binnen het jodendom, het humanisme en het boeddhisme.
VERDIEPING
De leerlingen maken het vervolg van de carrousel en sluiten af met een individuele verwerkingsopdracht.
Bij de overstap van het basisonderwijs naar het middelbaar onderwijs ervaren leerlingen wat ‘tussentijd’ is. Ze nemen afscheid van het oude bekende en maken een brug naar het onbekende nieuwe.
VERDIEPING
In de verdiepende les wordt gekeken naar de Israëlieten aan de oever van Jordaan vlak voordat ze het Beloofde Land in gaan. Met Gods zegen en nabijheid konden ze in vertrouwen verder trekken.
Een les over de zuiverende kracht van het goddelijke water uit Ganges: over het schoonmaken van je binnenkant en het betreden van een mystieke tussentijd. Leerlingen denken na over dingen binnen in henzelf waarvan ze afscheid willen nemen, en worden uitgenodigd om dit mee te geven aan het water.
VERDIEPING
In een volgende les kan vanuit het voor hindoes zuiverende water uit de Ganges, een verbinding naar reinigingsrituelen uit andere tradities gelegd worden.
In deze periode kan het Offerfeest vallen, een islamitische feestdag. Een les over jezelf, over wat je hebt en doet. Over wat je doet voor een ander en wat anderen doen voor jou. Een schaap om te delen, een leven om te geven. Over Allah, Ibrahiem en zijn zoon.