Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Waar geloof je eigenlijk in? God, jezelf of in nog andere krachten? De verhalen in de bijbel hebben eeuwenlang mensen geïnspireerd om terug te kijken naar de oorsprong maar ook om na te denken over de toekomst van het universum. Ieder maakt daarbij eigen keuzes gebaseerd op dat waarin je gelooft.
Het spel 'Geloven? nodigt uit om samen na te denken over de dingen waarin je kunt geloven. Door het te spelen worden de leerlingen uitgenodigd om onder woorden te brengen waarom ze iets wel of niet geloven en ontdekken ze dat iedereen iets anders gelooft.
De Bijbel is eigenlijk een bibliotheek vol boeken van verschillende schrijvers en in verschillende tijden geschreven. Die boeken hebben verschillende genres. En hoe vind je daarin de tekst die je zoekt?
Hoe doe je dat, trouw blijven aan jezelf en aan je overtuiging? Jozef laat zien dat het kan, ook al ben je slaaf en heb je geen rechten. Dat maakt hem ‘mooi anders’ en dat blijft niet onopgemerkt.
VERDIEPING
In het prentenboek 'De vrijheid van de vogels' symboliseren de vogels de vrijheid van gedachten. De leerlingen gaan hier creatief/beelden mee aan de slag. Of ze schrijven een verhaal over zichzelf: 'Ik ben mooi anders, omdat...' (verwerking 2 en 3 bij deze les).
‘Groen is geen kleur, maar een zienswijze.’ Maar die zienswijze en de betekenis van de kleur groen is niet overal op de wereld gelijk. Toch zijn er naast verschillen ook opmerkelijke overeenkomsten, meer nog dan je denkt!
VERDIEPING
Verwerking 2 en 3 - over een groene zondag en een groene wereld - kunnen in een vervolgles worden gedaan. Of maak met de leerlingen a.h.v. de kunstwerken van Alexandra Kehayoglou een groene viertafel.
Een mensenkind ontwikkelt zich tot een volwaardig mens. Maar kan het nog beter, kun je een ‘betere’ versie worden van jezelf? En zo ja, wat doe je er dan mee? De leerlingen gaan te rade bij verschillende godsdiensten die daar ieder zo hun eigen manieren voor hebben.
VERDIEPING
In een volgende les gaat het over jonge mensen die in deze tijd zichzelf en de wereld 'beter' willen maken. Bijv. Boyan Slat, Malala Yousafa, Greta Tunberg en Amanda Gorman. En over de Junior Global Goals (verwerking 2).
Wat doe je tegen kwade machten? We hebben voorbeelden nodig, zoals Dietrich Bonhoeffer die zich verzette tegen de nazi's en Hitler. Of de apostel Johannes die zich in de Bijbelse tijd verzet tegen de Romeinse keizer en op Patmos dromen kreeg over een nieuwe wereld. Doe mee en geloof dat uiteindelijke de goede machten winnen!
Malala Yousafzai wenst een toverpotlood waarmee ze de wereld kan veranderen. Tot ze ontdekt dat zij het zelf is die het verschil kan maken...
Een les bij een islamitisch scheppingsverhaal, waarin Allah de mens creëert uit een handvol zand van over de hele wereld met een explosie aan (huids-)kleuren…
VERDIEPING
Aan de hand van het lied 'True Colors' en de kleuren bij het Holifeest wordt een verdieping aangeboden (verwerking 2).