Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: herfst / kerst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Licht maakt alles ‘lichter’. In deze lessen zoeken we naar lichtpuntjes in het leven en kijken we welke rol grote lichtfeesten binnen verschillende religies spelen. De leerlingen ontdekken dat bijna alle wereldreligies, een lichtfeest vieren. Zo leven we samen toe naar Kerstmis.
Naast het dagelijkse fysieke licht is er ook een spiritueel licht dat ons denken te boven gaat en richting geeft. Hoe komen de leerlingen op het spoor van dat licht?
VERDIEPING
In de volgende les wandelen de leerlingen een lichtjestocht en voeren daarbij korte opdrachten uit.
De leerlingen gaan op zoek naar het licht in zichzelf en naar hoe zij een licht voor een ander kunnen zijn. Ze doen dit door middel van rollenspel en een tekenopdracht. Uiteindelijk wordt het licht in de klas steeds groter. Een les over advent.
Midden in de nacht komt een engel bij de herders. De engel vertelt goed nieuws: Jezus is geboren. Een les vol licht en goede boodschappen.
VERDIEPING
In een volgende les wordt nagedacht over de woorden van Jezus waarin hij van zichzelf zegt: ‘Ik ben het licht voor de wereld’.
Mensen verheugen zich op feesten en vieren die het liefst thuis, die iedereen die hen dierbaar is. Ook de harpspeler in het verhaal wil thuis zijn met Kerstmis.
Een opvallende ster wijst de drie koningen de weg naar een bijzonder kind, symbool van hoop en verlangen naar een nieuw begin. Wat geeft ons hoop en perspectief bij een nieuw begin?
VERDIEPING
In de volgende les bespreken de leerlingen nogmaals verschillende symbolen die staan voor hoop. En maken de leerlingen vervolgens een eigen symbool.
Een les bij Divali, het lichtfeest van hindoes. Over licht en liefde verspreiden, door lief te zijn voor de goden én voor elkaar.
VERDIEPING
In de verdieping ligt het accent op lichtfeesten uit verschillende tradities. Leerlingen verbeelden hoe zij het liefste een lichtfeest zouden vieren.
Chanoeka is het lichtfeest binnen het jodendom. De leerlingen ontdekken hoe het is ontstaan en op welke manier het wordt gevierd.
VERDIEPING
In de volgende les vergelijken de leerlingen het christelijke kerstfeest met de daarbij horende vier adventskaarsen met het joodse Chanoekafeest.