Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Misschien weet je pas echt wat vrijheid is, als je hebt ervaren wat onvrijheid is... Zou jij op durven staan tegen onvrijheid en onrecht, zoals Sifra en Pua deden? In de lessen die volgen reize we met het leven van Mozes mee: hoe hij met zijn volk op weg gaat door de woestijn, op weg naar een nieuw land. Zijn zus Mirjam danst de vrijheid al tegemoet! Een nieuw begin, voor wie de moed heeft om het te zien: net als in het opstandingsverhaal van Jezus, dat christenen elkaar vertellen met Pasen. Het Fitr-feest dat moslims vieren als de ramadan eindigt is ook een vorm van bevrijding, net als het boeddhistisch nieuwjaar: met een ‘schone lei’ of ‘bevrijd beginnen’. Ook dichtbij huis vieren de vrijheid, we doen dat in Nederland op 5 mei.
Sifra en Pua tonen moed en onverzettelijkheid als ze tegen de wil van de farao ingaan. Ze nemen grote risico’s als ze kiezen voor het leven.
Aan de hand van dit verhaal kijken de leerlingen naar zichzelf om uit te zoeken hoe zij reageren in moeilijke en angstige situaties.
Aan de hand van een dwalende tocht door een doolhof gaan de leerlingen, net als Mozes, een reis maken.
Bevrijd uit Egypte, maar dan? Zomaar op weg, achter Mozes aan? Zonder te weten waarheen? De mensen en kinderen van het volk Israël moeten wel. Maar het gaat niet vanzelf.
Wie zorgt er in de woestijn voor dat er elke dag genoeg te eten is? Op wie kunnen de mensen nu vertrouwen? De woestijn, een ruimte om vertrouwen te oefenen?
Zingend liep ze voor het volk uit de woestijn in, het beloofde land tegemoet. Een les bij het verhaal van de uittocht, vanuit de ogen en het hart van Mirjam, de zus van Mozes. Dans en zing je mee, de vrijheid tegemoet?
De drie vrouwen uit het Paasverhaal vertellen een wonderlijke ervaring aan hun vriend. Hoe ga je om met iets dat je niet met je eigen ogen hebt gezien? Kun je op woorden alleen vertrouwen? En welke gevoelens komen daar dan bij kijken?
VERDIEPING
Het verhaal van het leven (en de dood) van Jezus waait de wereld over. Het verhaal blijft leven in de natuur, in de graankorrel, in de wind. Net als de gebeden op de Tibetaanse gebedsvlaggetjes blijven leven in de wind.
Eid al-Fitr wordt ook wel het Suikerfeest genoemd. De profeet Mohammed stelde het in zodat het leven ‘zoeter’ zou zijn voor iedereen.
In de volgende les filosoferen de leerlingen over ‘zure gebeurtenissen’ in het leven. De profeet Mohammed stimuleerde om juist om te zien naar mensen die het minder goed hebben. De leerlingen maken surrealistische kunst waarbij ‘zuur’ verandert in ‘zoet’.
Een les bij een boeddhistisch verhaal over vrijheid. Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Een les bij een boeddhistisch verhaal over vrijheid. Deze les is nog in ontwikkeling.
Op 5 mei vieren we de vrijheid! Een dag vol symboliek en rituelen. Maar waarom en hoe vieren we deze dag eigenlijk? De leerlingen ontdekken wat het is als je niet vrij bent, want die vrijheid is niet vanzelfsprekend. En ze bekijken een bijzonder kledingstuk, een bevrijdingsrok, gemaakt door mevrouw Brand.