Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Ieder mens vraagt zich op een bepaald moment af: ‘Hoe is alles ontstaan?’ De verhalen van dit thema laten de leerlingen nadenken over het begin. Is God van oorsprong een kunstenaar uit wiens creativiteit de wereld begon? Tegelijk laat dit thema de leerlingen ook naar zichzelf kijken. Wie zijn zij? Welke karaktereigenschappen kenmerken hun persoonlijkheid? En… ben je goed zoals je bent?
Een les bij het prentenboek 'Het lied van spreeuw' over ‘kijken met andere ogen’ om de schoonheid van onze aarde echt te kunnen zien. In de les worden leerlingen gestimuleerd om, vanuit vogelperspectief, te kijken naar dat wat de natuur zo mooi maakt.
VERDIEPING
Het tweede deel van deze les gaat over Psalm 8. De aarde op handen dragen vanuit de liefde voor onze aarde. De leerlingen maken een creatieve lofzang!
Een verhalend ontwerp rondom een tentoonstelling van het Bijbelse scheppingsverhaal. In de eerste les wordt het Bijbelverhaal gelezen en een kunsttentoonstelling van natuurlijk materialen verkend.
VERDIEPING
In de tweede les worden de materialen verzameld en een kunstwerk gemaakt.
VERDIEPING
In de derde les schrijven de leerlingen een rondeel bij ieder kunstwerk.
VERDIEPING
In de laatste les wordt van de kunstwerken en bijpassende rondelen een tentoonstelling gemaakt.
Vogels hoor en zie je overal. Maar zie je ze echt? In deze les ontdekken we iets meer over waarom vogels er zijn en wat ze ons te vertellen hebben.
Het spel 'Geloven? nodigt uit om samen na te denken over de dingen waarin je kunt geloven. Door het te spelen worden de leerlingen uitgenodigd om onder woorden te brengen waarom ze iets wel of niet geloven en ontdekken ze dat iedereen iets anders gelooft.
Een filosofische les over onze oorsprong en ‘altijd en overal zijn’, bij het prentenboek 'Ik was er altijd al'.
VERDIEPING
In de verdieping wordt de link gelegd met verhalen uit de Bijbel over schepping en aartsvaders.
De leerlingen denken na over de tijd: vroeger, vandaag, morgen en later. Maar ook over het vergeten dat kan komen met de tijd, zoals de oma in het verhaal die det tijd en zichzelf vergeet. Wat betekent dat, de tijd kwijt zijn?
VERDIEPING
Ter verdieping maken de leerlingen in een volgende les een herinneringenboom: bij elk familielid aan de stamboom uit de eerste les schrijven ze een herinnering die ze koesteren.