Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: kerst / voorjaar
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Verwondering betekent openstaan voor de schoonheid van het leven: het is een levenshouding. In deze lessen ga je met je leerlingen op verwonderingsonderzoek uit. We reizen via het beroemde verhaal van de Kleine Prins, langs wonderlijke verhalen en wonderverhalen uit de Bijbel. We verwonderen ons over de natuur en dromen samen over een nog mooiere wereld.
De kleine prins kwam van ver. Maar nu is hij dichtbij de vos. Ze kijken elkaar aan met hun hart. De vos biedt de kleine prins belangrijke levenslessen; over verbonden zijn, over verwondering. De leerlingen verdiepen zich in 'kijken met je hart'.
Een les bij het verhaal over de 12-jarige Jezus in de tempel: over je thuis voelen en je afvragen of mensen zich ook bij God thuis kunnen voelen.
VERDIEPING
In de volgende les mogen de leerlingen uitbeelden wat er in het verhaal gebeurt. Daarna wordt een gesprek gevoerd aan de hand van een aquarel van Emil Nolde.
In het Bijbelverhaal in deze les zien Petrus en Johannes een verlamde man bij de tempelpoort. Ze helpen hem. De leerlingen ontdekken dat je niet alleen met je ogen kunt kijken, maar ook met je hart.
VERDIEPING
Lees het prentenboek ‘De bijzondere beer’. Herkennen de leerlingen iets uit het verhaal van de man die niet kon lopen? Er is er ook een verschil tussen beide verhalen?
Een les bij het verhaal over vijf broden en twee vissen, over de kracht van delen. Als iedereen deelt wat hij heeft, is er genoeg voor iedereen!
VERDIEPING
De leerlingen herhalen zelf het verhaal aan de hand van een filmpje van de Zandtovenaar. Vervolgens wordt een van de andere verwerkingsuggesties gedaan.
Verwonder je samen met het kind uit het prentenboek ‘Toen’ over de natuur. Trek dan naar buiten, kijk, ruik, luister en voel de natuur. Wie maakte dat zo mooi?
VERDIEPING
In een volgende les wordt een verband gelegd tussen alle gevonden materialen van de ontdektocht en psalm 8. Er wordt gefilosofeerd over het bijzondere van alles wat er is. Tenslotte wordt het prentenboek ‘uitgelezen’. En een collage gemaakt van prenten, gevonden materialen en de kijkertjes.
Aan de hand van het verhaal van de storm op het meer denken leerlingen na over wat het weer buiten met hen doet en wat voor weer zijn van binnen voelen.
Bartimeüs is aan het schreeuwen. Wat is er met hem aan de hand?
Hij verlangt naar licht. Licht om te kunnen zien en te leven!
Een les voor kleuters, over hoop, verandering en een nieuw idee.
VERDIEPING
Het verhaal van Bartimeüs wordt herhaald aan de hand van een illustratie van Kees de Kort. Daarna kijken we naar het schilderij ‘De schreeuw’ van Evard Munch.