Jaarplan 2 - voor 1 les per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: een keer per week
Bij ieder thuis is het verschillend. Andere gewoontes, andere huisregels maken soms nieuwsgierig. Waarom zijn die er? Hoe ga je er mee om? Toch zijn we allemaal bewoners van die ene aarde. En de aarde is de basis van je thuis.
Een les over de tweede letter van het Hebreeuwse alfabet, de Beth. Als je goed kijkt, lijkt deze letter een beetje op een huis. Een huis waarbij de deur altijd open staat voor iedereen. Kun je je alleen in je eigen huis thuis voelen? En... zorgen wij er eigenlijk voor dat iedereen zich thuis voelt op deze wereld.
Woorden zijn krachtig, ze kunnen je het gevoel van bescherming geven. Welke woorden wil jij horen als jij je onveilig voelt? Een les over een mezoeza aan de deurpost bij de joden.
Tijdens de Babylonische ballingschap vormde zich het jodendom zoals wij dat nu nog kennen. Je vanuit heimwee ‘thuis’ gaan voelen in een vreemd land kreeg woorden in Psalm 137. Aan de hand van een verhaal over een treurwilg en de woorden uit een lied bij deze Psalm ontdekken de leerlingen hoe belangrijk deze tijd is geweest voor het volk Israël.
Een les bij het boek 'Kind i' van Steve Tasane. Kind I woont alleen, zonder ouders, in een vluchtelingenkamp. Maar wie kent hem nog? Kent God hem nog? En hoe wordt hij ooit weer een gewoon kind, een kind met een ‘levensboek’?
VERDIEPING
Wie zich verder in dit onderwerp wil verdiepen kan in een volgende les met de leerlingen speelpoppetjes maken en een deel van het verhaal naspelen.
Een les over de gelijkenis van de verloren zoon. Een verhaal waarin wordt verloren en wordt (terug)gevonden. Een verhaal waarin je echt mag thuiskomen, over delen en vieren van (onvoorwaardelijke) liefde.