Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Bij ieder thuis is het verschillend. Andere gewoontes, andere huisregels maken soms nieuwsgierig. Waarom zijn die er? Hoe ga je er mee om? Hoe is het voor mensen om bewust of noodgedwongen je thuis te verlaten? Toch zijn we allemaal bewoners van die ene aarde. En de aarde is de basis van je thuis.
Een les over de tweede letter van het Hebreeuwse alfabet, de Beth. Als je goed kijkt, lijkt deze letter een beetje op een huis. Een huis waarbij de deur altijd open staat voor iedereen. Kun je je alleen in je eigen huis thuis voelen? En... zorgen wij er eigenlijk voor dat iedereen zich thuis voelt op deze wereld.
Woorden zijn krachtig, ze kunnen je het gevoel van bescherming geven. Welke woorden wil jij horen als jij je onveilig voelt? Een les over een mezoeza aan de deurpost bij de joden.
Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Deze les is nog in ontwikkeling.
Hagar vlucht omdat het leven haar thuis onmogelijk wordt gemaakt. Maar ze ontdekt dat ze er, ondanks alles, niet alleen voor staan. Een actueel verhaal, dat ons confronteert met mensen van nu die op de vlucht zijn.
Tijdens de Babylonische ballingschap vormde zich het jodendom zoals wij dat nu nog kennen. Je vanuit heimwee ‘thuis’ gaan voelen in een vreemd land kreeg woorden in Psalm 137. Aan de hand van een verhaal over een treurwilg en de woorden uit een lied bij deze Psalm ontdekken de leerlingen hoe belangrijk deze tijd is geweest voor het volk Israël.
VERDIEPING
In een volgende les schrijven de leerlingen aan de hand van een (parallellisme) stappenplan een gedicht over het gevoel van heimwee en iets of iemand missen.
Een les bij het boek 'Kind i' van Steve Tasane. Kind I woont alleen, zonder ouders, in een vluchtelingenkamp. Maar wie kent hem nog? Kent God hem nog? En hoe wordt hij ooit weer een gewoon kind, een kind met een ‘levensboek’?
VERDIEPING
Wie zich verder in dit onderwerp wil verdiepen kan in een volgende les met de leerlingen speelpoppetjes maken en een deel van het verhaal naspelen.
Een vader had twee zonen, twee heel verschillende zonen. De twee broers zijn zichzelf ook bewust van deze verschillen. Hoe is dat bij de leerlingen in de familie of het gezin?
VERDIEPING
In een volgende les gaat het over hoe je omgaat met elkaar als er zo grote verschillen zijn. De leerlingen gaan in de schoenen van een ander staan.
Een les over de gelijkenis van de verloren zoon. Een verhaal waarin wordt verloren en wordt (terug)gevonden. Een verhaal waarin je echt mag thuiskomen, over delen en vieren van (onvoorwaardelijke) liefde.