Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in (de goede intenties van) de ander. Vertrouwen hebben in het leven, en de toekomst biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend.
Een les over vertrouwen op jezelf en op de ander, op de toekomst, op het leven. Bij het prentenboek 'Vertrouw maar'. Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Een les over vertrouwen op jezelf en op de ander, op de toekomst, op het leven. Bij het prentenboek 'Vertrouw maar'. Deze les is nog in ontwikkeling.
Als God Mozes roept om zijn volk te gaan bevrijden, zegt Mozes nee, nee en nog eens nee! De leerlingen onderzoeken in deze les waarom Mozes/Moesa weigert en wat er voor nodig is om toch aan de slag te gaan. Mozes staat op en hij handelt, ook al vindt hij het een moeilijke opdracht.
Jona krijgt een belangrijke opdracht; hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans...
VERDIEPING
In een volgende les wordt aan de hand van stellingen met de leerlingen een filosofisch gesprek gevoerd over tolerantie en respect.
Vasten? Vasten is kiezen voor wat belangrijk is, niet vergeten, je blijven herinneren, omzien naar elkaar... Houd dat vast!
Met de leerlingen gaan we op zoek naar de aspecten en de waarde van vasten.
Wanneer je recht gaat staan met je voeten dichtbij elkaar, je hoofd recht en je armen opzij, dan ben je verbonden met dat wat onder, boven en naast je is. Dit alles komt samen in jouw hart. Een les over de betekenis van de palmpasenstok en van het kruis.
Jezus breekt het brood en kijkt zijn vrienden aan. Hij geeft hun een beker met wijn en zegt: ‘Blijf dit doen en denk aan mij, tot Gods nieuwe wereld komt.’ Is dit een gemakkelijke of juist een hele moeilijke opdracht? Een les over de christelijke traditie van het avondmaal.
VERDIEPING
In de verdieping kijken we samen met de leerlingen om ons heen en vooruit: samen eten maar dan dan anders en onze ecologische voetafdruk. Wordt er in de wereld eerlijk gedeeld?
Een les over Pasen en opstanding. Deze les is nog in ontwikkeling.
Elk jaar is het op 23 april groot feest in Turkije. Het is dan Çocuk Bayrami: Kinderdag! Een dag vol plezier. Wat zouden de leerlingen doen als er een Kinderdag in Nederland was?
VERDIEPING
In de verdieping denken de leerlingen na over wat zij zouden doen als ze de baas van de toekomst waren. En bedenken ze een nieuw ritueel voor het begin van de lessen.