Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in (de goede intenties van) de ander. Vertrouwen hebben in het leven, en de toekomst biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend.
Een les bij het prentenboek 'Petra', over de kracht van verbeelding; met de hoofdrol voor een steen met een rotsvast vertrouwen!
VERDIEPING
In de herhaling gaan de leerlingen muziek maken met stenen en gaat het over de betekenis van de naam Petra.
Jona krijgt een belangrijke opdracht, maar hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans. Wat kiest Jona?
VERDIEPING
De herhaling bij deze les is nog in ontwikkeling.
Een kleurrijke les over regenbogen en de regenboog die een speciale plek kreeg in het verhaal van Noach. En over beloftes. Wat is dat, iets beloven en op wat voor momenten doe je dat?
VERDIEPING
Deze les wordt herzien en aangevuld met een herhalingsles.
Wanneer je recht gaat staan met je voeten dichtbij elkaar, je hoofd recht en je armen opzij dan ben je verbonden met dat wat onder, boven en naast je is. Dit alles komt samen in jouw hart. Een les bij het kruis en de Palmpasenstok.
VERDIEPING
De herhaling bij deze les is nog in ontwikkeling.
Een vrolijke Paasles voor kleuters, aan de hand van takken en stenen, over het wonder van nieuw leven, opnieuw beginnen, liefde en (door)geven.
VERDIEPING
De herhaling bij deze les is nog in ontwikkeling.
Een les aan de hand van een prentenboek over een egel en zijn ei: over het wonder van nieuw leven en de kracht van (blijven) geloven in je dromen. Binnen- en buitenkant, nieuw leven en geloven in je (eigen) mogelijkheden en dromen staat centraal in deze les.
VERDIEPING
Voor de herhalingsles kunnen andere verwerkingen gekozen worden, bijv. over het uitbroeden van eieren. Of gaan de leerlingen filosoferen over een buiten- en een binnenkant.