Jaarplan 3 - voor 1 les per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: een keer per week
In onze samenleving gaan we op verschillende manier met elkaar en de natuur om. Er zijn leiders en volgers. Stel je bent een leider? Waar moet een goede leider, een juiste koning, aan voldoen? In de lessen laten we de leerlingen nadenken over leiderschapskwaliteiten Hoe zet je deze in voor de mensen om je heen. Hoe zet je deze in voor de natuur? Mag je alles pakken wat je wilt? Met verhalen over koningen maar ook een verhaal van de profeet Micha stappen we in de samenleving. Wie ben je? En hoe leef je?
Een goede koning, wanneer ben je dat? Aan de hand van voorbeelden en opdrachten onderzoeken de leerlingen wat goed leiderschap inhoudt.
Waarom zou het volk van Israël een koning willen? Samen met de leerlingen onderzoek je dit verlangen. Aan de hand van het verhaal van Samuël en Saul en verwerkingsopdrachten denken de leerlingen na over hoe verlangen verblindend kan werken.
Het is feest omdat de Ark weer naar Jeruzalem komt. David danst van vreugde. Hij laat zien dat bij God iedereen zichzelf mag zijn.
Het verhaal van de profeet Jeremia en koning Sedekia laat ons nadenken over hoe wij tot meningen en keuzes komen. Waaien we met de comfortabelste wind mee of kiezen we toch een andere weg?
Met je hoofd, je hart, je handen... Wat doe je als je respectvol om wilt gaan met de aarde, je medemensen en alles wat God geschapen heeft? Hecht iedereen waarde aan de woorden van de profeet Micha? Aan de hand van het verhaal 'Drommels wat een rommel' onderzoeken de leerlingen hoe denken, voelen en doen daarbij passen.
Een boom die maar blijft geven en geven. Terwijl hij er maar erg weinig voor terug krijgt. De boom in het verhaal van Shel Silverstein, is gelukkig als hij kan geven. Een prachtig verhaal over geven en nemen dat jou en de leerlingen uitnodigt om te kijken hoe we meer aan de natuur kunnen geven.