Jaarplan 3 - voor 2 lessen per week
Periode: herfst / kerst
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Hoop is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en vertrouwen. Hoop gaat over perspectief: een kansrijke, rechtvaardige, gelukkige toekomst. Verlangend vooruitkijken naar morgen en later. In dit thema worden leerlingen meegenomen via verschillende manieren die hoop geven. Het thema eindigt met het hoopvolle verhaal van de geboorte van Jezus: perspectief, een toekomst voor iedereen!
Nehemia hoort over de slechte woonomstandigheden in Jeruzalem. Hij staat op en maakt een plan. Hij gelooft dat God hem helpt. De leerlingen kijken vanuit ‘drie vensters’ naar dit verhaal: het verleden, het heden en de toekomst. Deze les maakt gebruik van de ToBiAS-benadering.
Een les over omzien naar elkaar en daar waar 'het leven' een woestijn dreigt te worden of te zijn, een ommekeer tot stand brengen of zien dat een ommekeer zal volgen als je je aan Gods wetten (regels/adviezen) houdt: Jij kan het goede brengen en vreugde geven...
Twee goden dienen, waarom niet? Koning Achab ziet het probleem niet zo, maar Elia weet het zeker: hij móet gaan kiezen!
De leerlingen gaan ontdekken wat betekent, en ook hoe zij dit terug kunnen zien in hun eigen leefomgeving. Welke keuzes zijn voor hen belangrijk als het gaat om duurzaamheid en aandacht voor het milieu/klimaat?
VERDIEPING
De verdieping bij deze les is nog in ontwikkeling.
Op de schouders van... Maarten Luther.
'De grootste rijkdom van de kerk is de Bijbel', zei Maarten, 'en de prachtige verhalen die erin staan. En het mooie is, je krijg ze zomaar, voor niets.'
De leerlingen ontdekken dat het niet gaat om het uiterlijk maar om het innerlijk. En hoe zou het huis van God er uit zien?
VERDIEPING
In een volgend - nog te ontwikkelen les - gaat het over Hervormingsdag. Een dag die in de protestantse kerken in het teken staat van Maarten Luther en zijn 95 stellingen over waar hij het in de kerk niet mee eens was.
Respect, heb je dat nodig en waar vind je dat dan? Misschien wel daar waar mensen proberen de wereld een beetje mooier en lichter te maken. Een les bij de jaarlijkse Week van Respect.
VERDIEPING
In de verdiepingsles schrijven de leerlingen een ‘spoken word’ over hoe zij de wereld een beetje lichter en mooier willen maken. En wat ze daarvoor willen doen!
Wanneer hoor je de stem van God? In prachtige klanken of muziek of juist in de stilte? Misschien horen ze wel bij elkaar, de stilte en de muziek. Pas als het stil is, kun je in de muziek die de stilte breekt Gods stem horen en verstaan.
VERDIEPING
Voor deze les zijn 2 lijnen uitgewerkt. In de herhaling kan de tweede lijn gekozen worden, waarin de leerlingen bij zichzelf onderzoeken welke muziek hen inspireert en welke voorstelling ze daarbij hebben. En ze bekijken een schilderij van Elia op de berg Horeb.
Een les over het geboorteverhaal van Jezus vanuit het perspectief dat er een kind geboren werd voor mensen die er niet toe doen. Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Een les over het geboorteverhaal van Jezus vanuit het perspectief dat er een kind geboren werd voor mensen die er niet toe doen. Deze les is nog in ontwikkeling.