Jaarplan 3 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
In onze samenleving gaan we op verschillende manier met elkaar en de natuur om. Er zijn leiders en volgers. Stel je bent een leider? Waar moet een goede leider, een juiste koning, aan voldoen? In de lessen laten we de leerlingen nadenken over leiderschapskwaliteiten Hoe zet je deze in voor de mensen om je heen. Hoe zet je deze in voor de natuur? Mag je alles pakken wat je wilt? Met verhalen over koningen maar ook een verhaal van de profeet Micha stappen we in de samenleving. Wie ben je? En hoe leef je?
Een goede koning, wanneer ben je dat? Aan de hand van voorbeelden en opdrachten onderzoeken de leerlingen wat goed leiderschap inhoudt.
Op avontuur door de Bijbel kun je verrassende ontdekkingen doen. Wat kom je allemaal tegen? Niet alleen verhalen maar ook liederen. Waarom? En… wat kan je ermee? Kunnen ze je verder op weg helpen. Een les in twee delen.
VERDIEPING
In het tweede deel van de les gaan de leerlingen creatief aan de slag. Geïnspireerd door het lied van de aarde, een psalm bewerkt voor kinderen.
Waarom zou het volk van Israël een koning willen? Samen met de leerlingen onderzoek je dit verlangen. Aan de hand van het verhaal van Samuël en Saul en verwerkingsopdrachten denken de leerlingen na over hoe verlangen verblindend kan werken.
Het is feest omdat de Ark weer naar Jeruzalem komt. David danst van vreugde. Hij laat zien dat bij God iedereen zichzelf mag zijn.
Koning Salomo neemt geen wraak op zijn broer Adonia, maar vergeeft hem. Dat is koninklijk! Koning Salomo geeft zijn broer een tweede kans.
De koningin van Seba komt op bezoek bij koning Salomo om zijn wijsheid op de proef te stellen en kennelijk ook om iets over zijn God te horen.
Met je hoofd, je hart en je handen… Wat doe je als je respectvol om wilt gaan met de aarde, je medemens en alles wat God geschapen heeft? De leerlingen onderzoeken dit aan de hand van het verhaal ‘Drommels, wat een rommel’.
VERDIEPING
In een volgende les bekijken de leerlingen enkele filmpjes over de plastic soep in de oceaan en gaan daarover in gesprek. Of doen een beeldmeditatie bij een schilderij van Micha bij de stadspoort van Samaria.
Is de hemel iets van daarboven of zijn er hier op aarde glimpjes van terug te vinden? Kan dat, de lucht bezitten? Opperhoofd Seattle heeft daar een duidelijke mening over die hij toen, maar ook nu, graag met ons deelt. Samen ontdekken de leerlingen hun ideeën over de hemel.
Een boom die maar blijft geven en geven. Terwijl hij er maar erg weinig voor terug krijgt. De boom in het verhaal van Shel Silverstein, is gelukkig als hij kan geven. Een prachtig verhaal over geven en nemen dat jou en de leerlingen uitnodigt om te kijken hoe we meer aan de natuur kunnen geven.
Hindoes vieren 'Raksha Bandhan' en wij vieren een stukje mee. Tijdens dit feest bevestigen we letterlijk en figuurlijk de band tussen broers en zussen, tussen vrienden en/of andere mensen om ons heen.