Wie is hij toch? Anders dan je denkt… Wat denk je dan? En hoe anders is anders?
Een vervolg op de lessenserie Wie is hij toch?, voor de periode tussen Pasen en Pinksteren. In de verhalen wordt gezocht naar wat met 'anders' bedoeld zou kunnen worden. In deze periode valt ook de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. Wat weten de leerlingen van de oorlog, van het jodendom? In de lessen voor midden- en bovenbouw wordt hier vanuit verschillende invalshoeken aan dacht aan besteed.
Een mens kan soms bevangen raken door nare gevoelens, zodat je niet meer kunt putten uit de bron van al het leven. Je bent blind voor het licht, net als de Emmaüsgangers. Hoe kun je elkaar de richting wijzen naar het licht? Hoe kun je een ander bemoedigen en versterken?
Met Jezus' dood aan het kruis lijkt het verhaal ten einde, maar niets is minder waar. Zijn levenswerk gaat door, zo ontdekken zijn leerlingen.
Aan de hand van een gedeelte uit het boeke 'Oorlogsgeheimen' ontdekken bovenbouwleerlingen dat niet alles is wat het lijkt. De leerlingen van de middenbouw zien het het prentenboek 'De vijand' dat de vijand een vriend kan worden.
Goede vragen stellen, hoe doe je dat? Bestaan er eigenlijk wel domme vragen?
Leren en en leven horen bij elkaar. Daarom is voor de joden het 'lernen' van levensbelang. De leerlingen gaan op zoek naar praktische voorbeelden van leren en lernen in hun eigen leven.