Wat is dat en hoe doe je dat? Een omschrijving is ‘kracht is niet alleen het gevoel dat het goed gaat, maar ook dat je om kunt gaan met eventuele hindernissen die je op je pad tegenkomt en in beweging blijft’. In de lessen wordt Abraham gevolgd op zijn reis door het leven. Keer op keer komt hij in situaties terecht waarin hij voor moeilijke keuzes staat. Doet hij dat vanuit zijn kracht, of krijgt hij hulp om zijn kracht weer terug te vinden zodat hij kan omgaan met de hindernissen die hij tegenkomt? Hoe kun je kinderen zich bewust laten worden van hun eigen kracht en misschien nog wel belangrijker, hoe kunnen zij in hun kracht staan? De verwerkingen bij de verhalen bieden uitdagende mogelijkheden om hier mee aan de slag te gaan.
God beloofd Abram een nieuw leven, een nieuw land. Er wordt hem gevraagd zijn land achter te laten om opnieuw te beginnen in een ander land. Abram vertrouwd op Gods woord.
De leerlingen verkennen bij dit verhaal het begrip 'in je kracht staan'.
Abram is bang voor zijn eigen hachje als hij in Egypte komt. Hij laat zich leiden door zijn eigen angst. Hoe gaan de leerlingen om met angst? Valt angst te overwinnen? En kan angst ook iets positiefs zijn?
Abram houdt sterk vast aan datgene waar hij voor staat, aan dat wat hij belangrijk vindt en weerstaat daarmee het verlangen om anders te zijn.
De leerlingen denken na over de keuzes van Abram en Lot. En waar staan ze zelf voor? Wat vinden zijn belangrijk?
Abram telt de sterren als God hem een kind belooft. Op welke manier bewaren de leerlingen hun geduld als ze lang moeten wachten?
Een les voor kleuters waarin ze aan de hand van drie foto's worden meegenomen rondom de woorden 'geduld en vertrouwen'.
Het verhaal van de ezel leert dat wanneer het leven een uitdaging biedt we een manier kunnen vinden om het in ons voordeel te laten werken.
De leerlingen van groep 8 staan ook voor een uitdaging: het voortgezet onderwijs. Ze denken na over uitdagingen en keuzes maken. Bouwen ze een muur met de stenen die op je geworpen worden of bouw je er een brug mee?