Soms moet je je land verlaten om de wereld te leren kennen, soms is een onverwachte ontmoeting heel dichtbij en kan die ontmoeting verstrekkende gevolgen hebben. Dat overkwam de leerlingen van Jezus met Pinksteren, dat overkwam Mohammed, dat overkwam Sam en rachel die met hun ouders wegtrekken uit Jeruzalem. De leerlingen ontdekken en ervaren aan de hand van verhalen dat ontmoeting met onbekenden en het onbekende verrassend is en het begin van nieuwe wegen inslaan kan zijn.
Een les over de zuiverende kracht van het goddelijke water uit Ganges: over het schoonmaken van je binnenkant en het betreden van een mystieke tussentijd. Leerlingen denken na over dingen binnen in henzelf waarvan ze afscheid willen nemen, en worden uitgenodigd om dit mee te geven aan het water. In een volgende les kan vanuit het voor hindoes zuiverende water uit de Ganges, een verbinding naar reinigingsrituelen uit andere tradities gelegd worden.
In deze les ontdekken de leerlingen de boodschap van Pinksteren. Ze verbeelden dat iedereen er bij mag horen en ervaren iets van het enthousiasme dat bij het Pinksterfeest hoort.
Wie iemand ontmoet op zijn reis of vakantie en onderweg is, slaat nieuwe wegen in. Leerlingen denken na over de betekenis van ontmoeten.
Hoe begin je opnieuw als je wordt verstoten van je meest heilige/veilige plek? Dat overkwam miljoenen joodse mensen in de diaspora. Een wereldwijde verstrooiing van een volk.
Mohammed maakte een hemelse reis en ontmoette oude profeten en Allah. Dat verandere zijn leven.
Wie ontmoeten de leerlingen op hun levensreis?