Samen delen is veel meer dan een rekenkundige term. Samen zegt iets van ons alle twee. Wij delen dat wat er is, alle twee. Dan gaat het niet meer om, wie het meest heeft of krijgt. Dan draait het om overleg en inzicht. Ontvangen en geven. De ene keer ontvang je, de andere keer geef je omdat je inziet dat dit rechtvaardig is.
Een prentenboek waarin zeven paarden delen wat ze hebben. Hoe gaat dat in het echte leven? Bij de leerlingen? En in de wereld? Bestaat vrijgevigheid wereldwijd?
Wie zorgt er in de woestijn voor dat er elke dag genoeg te eten is? Op wie kunnen de mensen nu vertrouwen? De woestijn, een ruimte om vertrouwen te oefenen?
Wat kun en wil jij delen? Kun je delen als je weinig of niets hebt? Maakt delen blij? Een les bij het verhaal van het kruikje van de weduwe van Sarefat.
Jezus inspireerde mensen om hun bezittingen te delen. Kunnen wij in navolging daarvan ook anderen inspireren om onze overvloed te delen met mensen die het minder goed hebben?
Jezus breekt het brood en kijkt zijn vrienden aan. Hij geeft hun een beker met wijn en zegt: ‘Blijf dit doen en denk aan mij, tot Gods nieuwe wereld komt.’ Is dit een gemakkelijke of juist een hele moeilijke opdracht? Een les over de christelijke traditie van het avondmaal.
Een schaap om te delen, een leven om te geven. Een les over jezelf, over wat je hebt en doet. Over wat je doet voor een ander en wat anderen doen voor jou. Over Allah, Ibrahiem en zijn zoon.
Delen met de ander is een van de belangrijke thema’s bij het islamitische Offerfeest. De leerlingen ontdekken of delen echt vermenigvuldigen is.
Vrijgevigheid, wat is dat? Hoe gaat dat in het echte leven? Bij de leerlingen? En in de wereld? Bestaat vrijgevigheid wereldwijd?
Vrijgevigheid is geven en delen. Dat doen de zeven paarden in het verhaal; ze delen wat ze hebben. Hoe gaat dat in het echte leven? Bij de leerlingen? En in de wereld? Bestaat vrijgevigheid wereldwijd?