Er liggen zo’n tweeduizend jaren tussen onze tijd en de tijd waarin Jezus leefde. Wie is hij toch? Al die jaren houdt die vraag mensen bezig. Vele antwoorden zijn gegeven en worden gegeven. En ondertussen blijven al die antwoorden cirkelen rond dat eeuwenoude geheim. In deze lessenserie – voor de periode voor Pasen - kunnen de leerlingen kennis maken met verhalen over Jezus en is er ruimte om samen te zoeken naar antwoorden op de vraag 'Wie is hij toch?'
Aan de hand van het verhaal over Zacheüs proberen de leerlingen het handelen van Jezus onder de loep te nemen. Spiegelend kijken ze ook naar zichzelf en de keuzes die ze maken in de ontmoeting met de ander.
Aan de hand van het verhaal van Jezus en de Samaritaanse vrouw gaan de leerlingen nadenken over Jezus, over de betekenis van 'levend water' en over omgaan met elkaar, juist als je de ander niet goed kent.
In deze les komt aan de orde wat de tempel voor Jezus betekent en waarom hij zo woedend wordt. De leerlingen denken na over de emotie woede en hoe mensen omgaan met verschillende uitingen van woede.
'Hosanna!' juichten de mensen toen Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen reed. Zou hij de lang verwachtte koning zijn? De koning die de mensen bevrijdt van de Romeinse soldaten? Of is hij een andere koning?
Voor kinderen is het opstandingsverhaal maar moeilijk te bevatten. Met behulp van kunst wordt in deze les een poging gedaan om stil te staan bij dit verhaal dat voor christenen van grote betekenis is.