Op weg met verhalen wil vanuit een eigentijdse, open benadering kinderen aan het denken zetten over hun eigen religieuze context. Uitgangspunten daarbij zijn de didaktiek van het kindertheologiseren, coöperatieve werkvormen en vanuit de narratieve benadering verbinding zoeken met andere wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen.
Verantwoording en materialen bij de lessen voor onder, midden- en bovenbouw van ‘Op weg met verhalen’.
Mensen zoeken naar ‘licht’. Omdat ‘licht’ kracht geeft. Op symbolische manier kan een simpel kaarsje, de duisternis van het verdriet verjagen. Natuurlijk past binnen dit thema het grote lichtfeest van het christendom: kerst! Verhalen rondom de geboorte van Jezus.
In deze lessenserie laten we de leerlingen kennismaken met verschillende personen, een verscheidenheid aan dromen en verschillende manieren om ‘je droom te verwezenlijken’. Wat zijn beweegredenen van mensen om bepaalde droom na te jagen en wat hebben ze daarvoor over?…
Aan het eind van het schooljaar nemen we afscheid van elkaar. Dat roept emoties op. Verlies om wat was. Twijfel of uitziend naar wat komt. Hoe hou je dat vol? Bij dit soort momenten passen verhalen waarin wordt teruggekeken maar…
Jonge kinderen staan van nature, verwonderend in het leven. Wie dat vasthoudt kan genieten van de natuur of zich mee laten slepen met muziek. Bijbelverhalen roepen ook veelal verwondering op. Vooral verhalen over leven en dood. Daarom in dit thema…
In de tijd van Sinterklaas en Kerstmis hoor je regelmatig het woord ‘verlanglijstje’. Met deze lessen onderzoeken we het woord ‘verlangen’. Verlangen is een sterke emotie. We kunnen onze leerlingen vanuit het verlangen stimuleren om aan het werk te gaan…
Mensen vertrekken om opnieuw te beginnen. Mensen vertrekken omdat het thuis niet meer veilig is. Mensen vertrekken, gedreven om nieuwe dingen te ontdekken. In de verhalen van deze lessen ontdekken de leerlingen op welke manier je overal thuis kunnen zijn.…
In onze reële, vaak harde wereld willen we de leerlingen meenemen om te kijken ‘met je hart’. Wellicht zie je dan achter de harde werkelijkheid een wereld waarin empathie, (zelf)compassie, zachtheid en geloof een belangrijke rol spelen. Dit thema bevat…
Rust roest. Zonder beweging, geen leven. Letterlijk en figuurlijk. Voor een mens is beweging van levensbelang. Je beweegt om je lijf soepel te houden, zo blijf je gezond. Maar ook je mind moet in beweging blijven. Uitdaging laat je geest…
Binnen het christendom wordt vaak gesproken over het trio: geloof, hoop en liefde. In deze lessenserie lichten we HOOP er uit. Maar hoop heeft altijd iets te maken met geloof en liefde. In troostvolle hoop, klinkt het geloof door dat…
Hoe ga je om met de aarde? De ‘groene theologie’ wijst ons op de uitdaging waar we voor staan, een systeemverandering, een andere manier van kijken naar jezelf, elkaar, de wereld.
Ook veel kinderen maken zich zorgen om de…
'Wat een geluk dat iedereen anders is, anders zou het maar saai zijn!’ Maar de vraag is: hoe blijf je zo mooi anders?
In deze lessenserie staat iemand centraal die ook anders is dan zijn broers: Jozef. Hij is…
‘Hoe klinkt verandering?’ Die vraag roept nieuwe vragen op. Hoezo verandering? Mag het niet blijven zoals het is? Gaan bepaalde veranderingen niet als vanzelf? Kijk naar het ritme van de natuur. Kijk naar de groei van een mensenkind. In deze…
Langzaam worden de dagen steeds korter. Het donker vouwt zich uit. Mensen zoeken in deze periode naar licht. Wereldwijd worden lichtfeesten gevierd.
'Op weg met verhalen' zocht voor het tweede thema ook naar straaltjes licht voor de donkere wintermaanden.…
Wie kennis maakt met een ander vertelt veelal naam en beroep. Alsof je beroep uitwisselbaar is met je identiteit. Maar wie we werkelijk zijn heeft veel meer te maken met ons unieke karakter en meegekregen talenten. Juist dat zetten we…