Wie kennis maakt met een ander vertelt veelal naam en beroep. Alsof je beroep uitwisselbaar is met je identiteit. Maar wie we werkelijk zijn heeft veel meer te maken met ons unieke karakter en meegekregen talenten. Juist dat zetten we in bij onze werkzaamheden. Laat de leerlingen kennismaken met zeven personen en hun unieke talenten. Laat ze daarbij ontdekken wie ze zelf zijn. Wie weet, maken ze daarbij opnieuw kennis met zichzelf.
Kiezen is soms moeilijk maar kiezen is ook fijn. Herder Abram laat herder Lot kiezen om allebei genoeg ruimte te hebben voor hun schapen. Zo zorgt hij voor de mensen en de dieren.
De leerlingen maken kennis met God als scheppende kracht van alles wat leeft. Een les vol verwondering over een begin dat geen einde kent.
Wat is jouw talent? Zacheüs heeft een talent: rekenen. Hij gebruikt dit talent alleen niet op de juiste manier. De leerlingen onderzoeken wat talenten zijn en hoe je ze op de juiste manier kunt inzetten.
Sifra en Pua tonen moed en onverzettelijkheid als ze tegen de wil van de farao ingaan. Ze nemen grote risico’s als ze kiezen voor het leven.
Aan de hand van dit verhaal kijken de leerlingen naar zichzelf om uit te zoeken hoe zij reageren in moeilijke en angstige situaties.
Debora zit onder de palmboom en spreekt recht. Als ze Gods stem hoort, staat ze op en neemt de leiding in een strijd die vrede brengt.
Wanneer sta je op, wanneer is het genoeg geweest en is de tijd gekomen om de schouders eronder te zetten?
De islamitische profeet Mohammed was een doorzetter met een enorme drive om het verhaal van zijn God, Allah te verkondigen. Niet iedereen wilde naar zijn boodschap luisteren: toch gaf hij niet op en volgde standvastig zijn roeping.
Een les bij het prentenboek 'Franciscus en de dieren': over samen de wereld mooier maken en dieren die je vriend zijn.
De leerlingen denken na over hoe zij, net als Franciscus, op hun eigen manier de wereld mooier kunnen maken. Een les die bij uitstek geschikt is om te geven op of rondom dierendag.