In deze lessenserie laten we de leerlingen kennismaken met verschillende personen, een verscheidenheid aan dromen en verschillende manieren om ‘je droom te verwezenlijken’. Wat zijn beweegredenen van mensen om bepaalde droom na te jagen en wat hebben ze daarvoor over? De leerlingen onderzoeken wat een droom, een droom maakt en hoe handelen naar je dromen de basis kan vormen voor een mooiere wereld voor jou én voor anderen. Daarbij mag religie ook een rol spelen. Want dromen, of ze nu uit komen of niet, laten je ook nadenken over een zinvol bestaan.
Een lessenserie waarin dromen centraal staan. Hoe doe je dat ‘je droom verwezenlijken’? Is het bestaan zinloos wanneer dromen niet vervuld worden? De leerlingen ontdekken op welke verschillende manieren mensen met hun dromen omgaan. En onderzoeken op welke manier religie daarbij kan inspireren.
Een les bij het prentenboek 'Bennie de baksteen', waarin leerlingen mee worden genomen in de torenhoge dromen van Bennie en ervaren dat dromen kunnen én mogen veranderen.
Wat heeft werkelijk waarde? Goud en rijkdom? Of zijn er nog andere schatten te vinden? De leerlingen gaan op avontuur, net als de rijke kamerheer uit het Bijbelverhaal. De leerlingen spelen dit avontuur na en praten met elkaar over wat echte schatten zijn en waar zij ‘vrij en gelukkig’ van worden.
Paul Kingsnorth is een profeet van onze tijd. Zijn toekomstdroom voor de aarde laat de leerlingen in deze les nadenken over hoe we momenteel met de aarde omgaan. Kan zijn droom ook de droom van de leerlingen zijn?
Hoe belangrijk zijn de spullen die je bezit? Heb je die echt allemaal nodig? In deze les denken de leerlingen na over de waarde van spullen. Ook luisteren de leerlingen naar een Bijbelverhaal uit Marcus. Een rijke man wil Jezus volgen, maar dan moet hij al zijn spullen weggeven! Dat kan toch niet zomaar? Tot slot onderzoeken de leerlingen verschillende woon- en leefstijlen.
Heilssoldate majoor Bosshardt geloofde in kansen voor iedereen. Het was haar droom dat iedereen gezien werd; zij leefde naar haar droom. Waar dromen de leerlingen van? De leerlingen gaan op zoek naar hún droom en onderzoeken of die ten goede komt aan henzelf en/of aan de ander.