In onze reële, vaak harde wereld willen we de leerlingen meenemen om te kijken ‘met je hart’. Wellicht zie je dan achter de harde werkelijkheid een wereld waarin empathie, (zelf)compassie, zachtheid en geloof een belangrijke rol spelen. Dit thema bevat lessen bij genezingsverhalen, het begrip (zelf)compassie, de bergrede van Jezus, de hadj en het prentenboek 'Ik ben genoeg'. Alle lessen nodigen uit tot 'anders kijken', naar jezelf, naar de ander én naar de wereld.
In onze reële, vaak harde wereld willen we de leerlingen meenemen om te kijken ‘met je hart’. Wellicht zie je dan achter de harde werkelijkheid een wereld waarin empathie, (zelf)compassie, zachtheid en geloof een belangrijke rol spelen. Jezus wees ons op die wereld toen hij op een berg zat en erover vertelde.
Een les bij het prentenboek 'Ik ben genoeg' over voelen en weten dat je genoeg bent, zoals je bent. De leerlingen maken op verschillende manieren verbinding met hun hoofd en hun hart.
In het Bijbelverhaal in deze les zien Petrus en Johannes een verlamde man bij de tempelpoort. Ze helpen hem. De leerlingen ontdekken dat je niet alleen met je ogen kunt kijken, maar ook met je hart.
Komt er ooit een wereld waarin alle mensen gelukkig zijn? In de Bergrede vertelt Jezus over geluk en over Gods nieuwe wereld.
Hoe kunnen we begripvol zijn voor onszelf als het tegenzit? Met de woorden van Jezus: ‘Probeer vriendelijk te zijn, net als ik en jezelf niet het belangrijkst te vinden’ onderzoeken we het begrip zelfcompassie.
Soms zijn je gedachten de baas over jou, zoals in het Bijbelverhaal over de man met soldaten in zijn hoofd (Lukas 8:26-39). Andere mensen blijven uit zijn buurt. Behalve Jezus... We gaan met de leerlingen op zoek naar gedachten waar je rustig of blij van wordt en gedachten waar je onrustig van wordt. En we verkennen hoe ze zelf weer de controle kunnen krijgen.
Jezus liet de mensen zien dat uiterlijk niet belangrijk is. Het gaat erom dat je kijkt met je hart. Moslims ervaren tijdens de hadj hoe dat is, omdat alle uiterlijke verschillen dan wegvallen. De leerlingen onderzoeken hoe zijzelf omgaan met (on)gelijkheid en hoe je anders – met je hart – kunt kijken naar jezelf, de ander en de wereld om je heen.