Langzaam worden de dagen steeds korter. Het donker vouwt zich uit. Mensen zoeken in deze periode naar licht. Wereldwijd worden lichtfeesten gevierd.
'Op weg met verhalen' zocht voor het tweede thema ook naar straaltjes licht voor de donkere wintermaanden. We kozen lichtfeesten die worden gevierd van november tot januari. Om de leerlingen en hun leefomgeving te laten stralen.
Een les rondom het prentenboek 'Lichtjes uit de ruimte', over lichtjes die doen verlangen naar een andere verre wereld. En laten nadenken over mensen die rondom je zijn en bij wie je hoort.
Lichtjes in het donker zijn fijn, want in het donker voelen we ons niet altijd prettig. Het lichtfeest Divali maakt blij; het donker verdwijnt.
Eenmaal per jaar worden op Wereldlichtjesdag over de hele wereld lichtjes aangestoken om samen overleden kinderen te gedenken. Samen met je leerlingen denk je na over rouw en verlies en onderzoek je op welke manieren je kunt herinneren.
Een opvallende ster wijst de drie koningen de weg naar een bijzonder kind, symbool van hoop en verlangen naar een nieuw begin. Wat geeft ons hoop en perspectief bij een nieuw begin?
We laten de donkere periode achter ons, maar niet zonder achterom te kijken. Ook verheugen we ons op de nieuwe lichte periode die gaat komen en dat kun je inluiden met het feest Dong Zhi (Winterzonnewende).
Respect, heb je dat nodig en waar vind je dat dan? Misschien wel daar waar mensen proberen de wereld een beetje mooier en lichter te maken. Een les bij de jaarlijkse Week van Respect.
Van wie kreeg Sint Nicolaas die bijzondere kleren? En waarom wil hij iedereen cadeautjes geven?
De leerlingen horen een verhaal over de jonge Nicolaas. In die tijd maakte Nicolaas kennis met een bisschop en de kerk. Hij besloot ook in de kerk te gaan werken.