Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling: het ligt dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in de ander. Vertrouwen hebben in het leven en de toekomst, biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend. Met daarbij extra aandacht voor Pasen, vertrouwen dwars door de dood heen.
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling: het ligt dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in de ander. Vertrouwen hebben in het leven en de toekomst, biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend. Met daarbij extra aandacht voor Pasen, vertrouwen dwars door de dood heen.
Wat heb je nodig om in je leven op avontuur te gaan? Nieuwsgierigheid, dapperheid én iemand om op terug te vallen; vertrouw maar! Een les bij het prentenboek 'Vertrouw maar' met in de herhalingsles het verhaal van Jezus en de storm op het meer.
In deze les ervaren de leerlingen op een intieme manier wat vertrouwen en geborgenheid voor hen betekent. Ze schuilen niet in een boot, zoals Noach en zijn familie, maar onder een grote paraplu.
Enthousiast en vol vertrouwen uitkijken naar een fijne gebeurtenis, daar heeft iedereen wel ervaringen mee. Wat als het anders gaat dan je verwacht? Hoe hou je dan vertrouwen? Een les over Palmpasen bij het verhaal ‘Een koning op een ezeltje’.
Wanneer leerlingen zichzelf presenteren ontdekken ze dat je op verschillende manieren kunt kijken naar zelfverzekerd zijn. Niet alles wat je doet hoeft te lukken. Plezier mag een rol spelen. In de verdieping wordt nagedacht over Bijbelse figuren die een taak krijgen maar daar liever voor weg lopen. Hoe kan God of je geloof helpen bij meer zelfverzekerd te zijn?
Een jongen vertrouwt erop dat God in de woestijn wel voor hem en zijn kameel zal zorgen. Is vertrouwen op God zo simpel of wordt er misschien ook iets van onszelf gevraagd?
Een verhalend ontwerp – van 5 lessen – waarin de leerlingen kennismaken met het Bijbelboek Ester en het joodse Poerimfeest. Aan de hand van vijf schilderijen van de Joods-Italiaanse kunstenaar Emanuele Luzatti en verschillende opdrachten maken de leerlingen hun eigen Poerimrol.