Jaarplan 1 - voor 1 les per week
Periode: mei / zomer
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: een keer per week
Een kleuter is veel groter dan een baby, maar kleiner dan een puber. Het leven brengt telkens verandering door het letterlijk groeien van je lijf. Maar nog meer door cognitieve ontwikkeling en ervaringen. Hoe krijg je dan houvast? Bij wie vind je veiligheid? En hoe neem je afscheid van dat wat voorbij is? Een lessenserie waarbij leerlingen inzicht en handvatten krijgen om om te gaan met afscheid en verlies en kennismaken met ‘rites de passage’.
Een rups wordt een pop en daarna vlinder; een proces van verandering.
Hoe ervaart een vlinder die verandering en is stilte daarin misschien noodzakelijk?
VERDIEPING
En mensen? Kunnen die ook veranderen? In een volgende les horen de leerlingen het verhaal van Zacheüs.
Een les vol kleur, klank en dans bij het prentenboek 'Eiland': over veranderingen om je heen en de vaste grond van een eiland.
Leerlingen denken na over wat verandert, maar ook over dat wat 'grond onder je voeten' geeft.
De leerlingen maken kennis met het verhaal van Hemelvaart. Jezus zegt tegen zijn vrienden dat hij ze niet alleen laat, maar hij is niet meer zichtbaar voor hen. Waar moeten ze op wachten, en wat doen ze in de tussentijd? Wachten en vertrouwen. Dat is nogal een opgave als je twijfelt. Hoe weet je of iemand betrouwbaar is?
Pop is ziek en ligt in bed. Net als de mama van Simon en Andreas. Tot Jezus komt. Hij helpt haar op te staan. Ze is beter. Een les waarin veel wordt gespeeld rondom het thema ‘ziek zijn’.
Voor jonge kinderen kan de overgang van groep 2 naar groep 3 als een spannende stap voelen. Het roept verschillende gevoelens op. Met de leerlingen denk je na over verwachtingen en angst voor het onbekende. Een les met een ritueel waarbij de overgang naar een volgende groep een plaats krijgt. In de herhaling horen de leerlingen het verhaal overJezus die zijn leerlingen eropuit stuurt. Wat zijn hun angsten en verwachtingen?