Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Misschien weet je pas echt wat vrijheid is, als je hebt ervaren wat onvrijheid is... Zoals Debora, die opstaat en de leiding neemt op weg naar ‘bevrijdende vrede’. In de lessen reizen we met het leven van Mozes mee: hoe hij met zijn volk op weg gaat door de woestijn, op weg naar een nieuw land. De verspieders zien het nieuwe land al liggen.. Durven ze het te geloven? Een nieuw begin, voor wie de moed heeft om het te zien: net als in het opstandingsverhaal van Jezus, dat christenen elkaar vertellen met Pasen. Het Fitr-feest dat moslims vieren als de ramadan eindigt is ook een vorm van bevrijding. Ook dichtbij huis vieren de vrijheid, we doen dat in Nederland op 5 mei.
Aan de hand van een dwalende tocht door een doolhof gaan de leerlingen, net als Mozes, een reis maken.
Wie zorgt er in de woestijn voor dat er elke dag genoeg te eten is? Op wie kunnen de mensen nu vertrouwen? De woestijn, een ruimte om vertrouwen te oefenen?
Welke bril heb je op? Ben je een zwartkijker en bekijk je de dingen van de sombere kant? Of kijk je met de regenboogbril van hoop naar de dingen van alledag? Samen met de leerlingen onderzoek je in deze les de hoop in het verhaal van de verspieders in het beloofde land.
Debora zit onder de palmboom en spreekt recht. Als ze Gods stem hoort, staat ze op en neemt de leiding in een strijd die vrede brengt.
Wanneer sta je op, wanneer is het genoeg geweest en is de tijd gekomen om de schouders eronder te zetten?
VERDIEPING
Er zijn nog steeds mensen die ergens voor opstaan. In de volgende les denken de leerlingen daar over na. En waar willen zij voor (of tegen) opstaan?
Een lessenserie waarin de leerlingen op zoek gaan naar het wonder van Pasen. We leven tussen wonderen, maar zien we dat nog wel? In de eerste les onderzoeken de leerlingen het wonder van nieuw leven.
VERDIEPING
De leerlingen leren over het Joodse paasfeest (Pesach) en verdiepen zich in het opstandingsverhaal van Jezus. Met Pesach en met Pasen wordt een nieuw begin gevierd. Is dat het wonder van Pasen?
VERDIEPING
In de derde les maken de leerlingen kennis met het verhaal van Osiris. Een les over het dodenrijk of juist nieuw leven, over leven na de dood. Heeft dat te maken met Gods nieuwe wereld?
Het einde van de Ramadan kan ook in deze periode vallen. Moslims vieren dan Eid-al-Fitr, ‘het feest van het verbreken van het vasten’.
VERDIEPING
In een verdiepingsles denken de leerlingen er - aan de hand van een verhaal - over na of je een feest kunt vieren als je daar zelf niet in gelooft.
Het feest Hana Matsuri wordt in de lente gevierd. Het vertelt het geboorteverhaal van Boeddha onder de kersenbloesem. In de verdieping van deze les onderzoeken de leerlingen bijzondere geboorteverhalen uit andere godsdienstige tradities.
Op 5 mei vieren we de vrijheid! Een dag vol symboliek en rituelen. Maar waarom en hoe vieren we deze dag eigenlijk? De leerlingen ontdekken wat het is als je niet vrij bent, want die vrijheid is niet vanzelfsprekend. En ze bekijken een bijzonder kledingstuk, een bevrijdingsrok, gemaakt door mevrouw Brand.