Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: mei / zomer
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Wie leeft, krijgt ook te maken met verlies. Verlieservaringen door het tegenkomen van teleurstellingen, door afscheid nemen omdat iemand een andere weg gaat. Misschien door een verhuizing, door ziekte of door een scheiding. En ‘groot of definitief verlies’, door confrontatie met de dood. Hoe ga je met al deze ervaringen om? Is een afscheid ‘beter te dragen’ door er een ritueel aan te koppelen? We kijken daarbij naar het afscheid nemen van de juf/meester aan het eind van het schooljaar. Een rite de passage waarbij je ook vooruit mag kijken naar de tijd die zal komen.
Hoe kunnen we begripvol zijn voor onszelf als het tegenzit? Met de woorden van Jezus: ‘Probeer vriendelijk te zijn, net als ik en jezelf niet het belangrijkst te vinden’ onderzoeken we het begrip zelfcompassie.
Gaat chronisch ziek zijn ooit voorbij? Samen ontdekken de leerlingen waar ze de kracht vandaan kunnen halen om het vol te houden. Kunstenares Frida Kahlo had iets bedacht om het ziek zijn vol te houden.
VERDIEPING
Ook luisteren de leerlingen naar een verhaal over Jezus die iemand geneest. En maken de leerlingen een levenslijn waarin de leuke en minder leuke momenten in hun leven in kaart wordt gebracht.
Als je verder wilt in het leven kan vergeving daarin soms een belangrijke rol spelen. Maar dat is niet voor iedereen gemakkelijk. Daar heb je moed en lef voor nodig. Wat de waarde is van vergeving ontdekken de leerlingen aan de hand van een verhaal van Jezus over het vergeven van schulden (Matt. 18:21-35).
VERDIEPING
In een vervolgles verdiepen de leerlingen zich in het ontwerpen van een emoji die vergeving uitdrukt.
Uit de tijd gaan: wat is dat eigenlijk. En als we dan uit de tijd gaan, is er dan een andere tijd? Een les over de dood en over vergankelijkheid.
Samen met de leerlingen beleef je het prentenboek 'De jongen en de gorilla'. Het verhaal laat zien hoe de denkbeeldige gorilla van sta-in-de-weg langzaam verandert in troost.
Kan de hemel ook op aarde zijn? Hoe ziet die hemel er dan uit? En hoe staan grote wereldreligies hier eigenlijk in? Via een activerende circuitles onderzoeken de leerlingen de betekenis van de hemel binnen het jodendom, het humanisme en het boeddhisme.
VERDIEPING
De leerlingen maken het vervolg van de carrousel en sluiten af met een individuele verwerkingsopdracht.
Op de top van de Olijfberg nemen de vrienden afscheid van Jezus. De berg staat in dit verhaal over Hemelvaart symbool voor de tijd tussen Pasen en Pinksteren. De leerlingen gaan onderzoeken of ze zelf zo’n zogenaamde ‘tussentijd’ wel eens hebben meegemaakt.
VERDIEPING
In de verdieping leren de leerlingen waarom juist een wolk in het verhaal van Hemelvaart een grote rol speelt.
In deze periode kan het Offerfeest vallen, een islamitische feestdag. Een les over jezelf, over wat je hebt en doet. Over wat je doet voor een ander en wat anderen doen voor jou. Een schaap om te delen, een leven om te geven. Over Allah, Ibrahiem en zijn zoon.