Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: mei / zomer
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Een kleuter is veel groter dan een baby, maar kleiner dan een puber. Het leven brengt telkens verandering door het letterlijk groeien van je lijf. Maar nog meer door cognitieve ontwikkeling en ervaringen. Hoe krijg je dan houvast? Bij wie vind je veiligheid? En hoe neem je afscheid van dat wat voorbij is? Een lessenserie waarbij leerlingen inzicht en handvatten krijgen om om te gaan met afscheid en verlies en kennismaken met rites de passage.
Een rups wordt een pop en daarna vlinder; een proces van verandering.
Hoe ervaart een vlinder die verandering en is stilte daarin misschien noodzakelijk?
VERDIEPING
En mensen? Kunnen die ook veranderen? In een volgende les horen de leerlingen het verhaal van Zacheüs.
Een les vol kleur, klank en dans bij het prentenboek 'Eiland': over veranderingen om je heen en de vaste grond van een eiland.
Leerlingen denken na over wat verandert, maar ook over dat wat 'grond onder je voeten' geeft.
VERDIEPING
In de herhaling wordt spelenderwijs de verbinding met de schildpad als metafoor voor God gemaakt. En met het Bijbelverhaal van de storm op het meer.
De leerlingen maken kennis met het verhaal van Hemelvaart. Jezus zegt tegen zijn vrienden dat hij ze niet alleen laat, maar hij is niet meer zichtbaar voor hen. Waar moeten ze op wachten, en wat doen ze in de tussentijd?
VERDIEPING
Wachten en vertrouwen. Dat is nogal een opgave als je twijfelt. Hoe weet je of iemand betrouwbaar is?
Pop is ziek en ligt in bed. Net als de mama van Simon en Andreas. Tot Jezus komt. Hij helpt haar op te staan. Ze is beter. Een les waarin veel wordt gespeeld rondom het thema ‘ziek zijn’.
VERDIEPING
In de verdieping wordt ‘ziek zijn’ vergeleken met ‘gehandicapt zijn’. Hoe voelt het wanneer je niet kunt lopen, kunt zien of kunt horen. En maken de leerlingen een schilderij als een echte mondschilderkunstenaar.
Een prentenboek waarin een oma steeds ouder wordt en steeds meer vergeet; uiteindelijk vergeet ze zelfs de tijd en zichzelf. Wat betekent dat, de tijd kwijt zijn? Wat gebeurt er als je van alles vergeet?
Afscheid nemen van mensen waar je veel van houdt. Met behulp van het prentenboek 'Blaadjes' gaan de leerlingen er over nadenken en theologiseren. Herinneringen spelen daarbij een grote rol, op hartvormige blaadjes.
Voor jonge kinderen kan de overgang van groep 2 naar groep 3 als een spannende stap voelen. Het roept verschillende gevoelens op. Met de leerlingen denk je na over verwachtingen en angst voor het onbekende. Een les met een ritueel waarbij de overgang naar een volgende groep een plaats krijgt.
VERDIEPING
In de herhaling horen de leerlingen het verhaal overJezus die zijn leerlingen eropuit stuurt. Wat zijn hun angsten en verwachtingen?