Jaarplan 1 - voor 2 lessen per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Misschien weet je pas echt wat vrijheid is, als je hebt ervaren wat onvrijheid is... In de lessen reizen we met het leven van Mozes mee: hoe hij opgroeit in Egypte, vanuit gevangenschap gaat hij met zijn volk op een lange tocht door de woestijn, op weg naar de vrijheid. Op weg naar een nieuw land. Een nieuw begin: net als in het opstandingsverhaal van Jezus, dat christenen elkaar vertellen met Pasen. En wat is dat eigenlijk, je vrij voelen? Aan de hand van twee prentenboeken denken leerlingen na over wat dit in hun eigen leven betekent.
Aan de hand van het geboorteverhaal van Mozes ervaren de leerlingen dat ze in beweging kunnen komen als ze een probleem hebben. Ze kunnen keuzes maken en zoeken naar oplossingen, net als in het verhaal van Mozes.
VERDIEPING
In een volgende les wordt het verhaal nog een keer verteld, maar nu met de focus dat mensen een licht kunnen zijn voor iemand anders. Voor mensen die het moeilijk hebben of verdrietig zijn.
De leerlingen maken kennis met het verhaal van de uittocht uit Egypte. Ze beleven het verhaal door te spelen en te bewegen. Ze ontdekken wat het betekent om hulp te ontvangen en te geven.
VERDIEPING
Aan wie vroeg Mozes hulp en van wie kreeg hij hulp? In de volgende les gaat het over hulp vragen en hulp geven. Het prentenboek ‘Kleine grijze wolf’ helpt de leerlingen bij deze vragen.
Het is tijd om te vliegen. Maar het kleine vogeltje Coco durft niet. Wie moedigt hem aan?
Het prentenboek 'Coco kan het' moedigt aan om nieuwe dingen uit te proberen. Het laat de leerlingen beseffen dat je echt niet alles in één keer hoeft te kunnen. In het verdiepende deel van de les ontdekken de leerlingen dat God is als een vogel.
VERDIEPING
In de herhaling ontdekken de leerlingen dat God is als een vogel, die zijn kinderen niet laat vallen. Ze luisteren daarbij naar het verhaal van Mozes en het volk in de woestijn.
Het sterven van Jezus wordt wonderlijk anders dan gedacht! We verwonderen ons over veranderingen in de natuur en zien overeenkomsten met het verhaal van de opstanding van Jezus.
VERDIEPING
De leerlingen gaan naar buiten en kijken of ze nog meer dingen kunnen ontdekken die ook anders worden, mooier dan gedacht!
Twaalf verspieders bekijken het nieuwe land. Twee zijn positief, de anderen negatief. Met welke ‘bril’ op kijk jij? Samen wordt het nieuwe land gebouwd en ondertussen over sombere en blije gevoelens gesproken.
VERDIEPING
In de volgende les wordt het verhaal herhaald. Hoe denken de leerlingen over verhuizen? En over verhuizen naar een ander land?
Een les bij het prentenboek 'Bennie de baksteen', waarin leerlingen mee worden genomen in de torenhoge dromen van Bennie en ervaren dat dromen kunnen én mogen veranderen.
In de herhaling onderzoeken de leerlingen waar je dichterbij God bent: boven in de toren, dichtbij de hemel, of onderin een bouwwerk, midden tussen de mensen, dichtbij de aarde.