Jaarplan 2 - voor 1 les per week
Periode: voorjaar / mei
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: een keer per week
Vertrouwen is een basisthema in de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen: het ligt dan ook heel dicht bij de begrippen geloof en hoop. Vertrouwen hebben of geloven in jezelf, in (de goede intenties van) de ander. Vertrouwen hebben in het leven, en de toekomst biedt hoop en perspectief. In dit thema worden deze facetten van vertrouwen verkend.
Een jongen vertrouwt erop dat God in de woestijn wel voor hem en zijn kameel zal zorgen. Is vertrouwen op God zo simpel of wordt er misschien ook iets van onszelf gevraagd?
Als God Mozes roept om zijn volk te gaan bevrijden, zegt Mozes nee, nee en nog eens nee! De leerlingen onderzoeken in deze les waarom Mozes/Moesa weigert en wat er voor nodig is om toch aan de slag te gaan. Mozes staat op en hij handelt, ook al vindt hij het een moeilijke opdracht.
Jona krijgt een belangrijke opdracht; hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans...
De islamitische profeet Mohammed was een doorzetter met een enorme drive om het verhaal van zijn God, Allah te verkondigen. Niet iedereen wilde naar zijn boodschap luisteren: toch gaf hij niet op en volgde standvastig zijn roeping.
Wanneer je recht gaat staan met je voeten dichtbij elkaar, je hoofd recht en je armen opzij, dan ben je verbonden met dat wat onder, boven en naast je is. Dit alles komt samen in jouw hart. Een les over de betekenis van de palmpasenstok en van het kruis.
Jezus breekt het brood en kijkt zijn vrienden aan. Hij geeft hun een beker met wijn en zegt: ‘Blijf dit doen en denk aan mij, tot Gods nieuwe wereld komt.’ Is dit een gemakkelijke of juist een hele moeilijke opdracht? Een les over de christelijke traditie van het avondmaal.