Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: mei / zomer
Doelgroep: BB (bovenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
De kracht van samen: een thema over delen, vriendschap en verbinding. Wat betekent delen als je zelf weinig of niets hebt? Maakt delen gelukkig? En hoe kun je met je hart kijken naar jezelf, de ander en de wereld om je heen? De leerlinge leren over saamhorigheid, delen en vergeven. Want… ‘echt samen’ is meer dan de som der delen.
Wat kun en wil jij delen? Kun je delen als je weinig of niets hebt? Maakt delen blij? Een les bij het verhaal van het kruikje van de weduwe van Sarefat.
Deze les gaat over de regenboog als symbool van de verbintenis tussen God en mensen. Zo'n regenboog spreekt tot de verbeelding met al zijn kleuren. En wat is een verbond? Mensen doen elkaar ook beloftes. Wat betekenen die beloftes?
'Er bij horen' is niet altijd vanzelfsprekend. We oordelen en veroordelen en sluiten mensen buiten. Maar wat zegt dit eigenlijk over onszelf?
Een les rond een verhaal uit de overleveringen uit het leven van de profeet Mohammed.
VERDIEPING
In een volgende les krijgen de leerlingen een drama opdracht. Ze bedenken in groepjes een andere afloop van het verhaal en spelen dit vervolgens voor de andere leerlingen.
Waar word je gelukkig van? Sommige keuzes dragen bij aan het (kunnen) zien of ervaren van geluk, andere juist niet. Hoe ben je zelf op zoek naar geluk en wat kan je daarbij helpen? Een les over geluk bij de tekst van Psalm 1.
Een les over gelijkwaardigheid in vriendschap naar aanleding van het Bijbelverhaal 'De vrienden en de verlamde'.
Bij bepaalde voorwerpen horen vaste kleuren. Of niet? De leerlingen denken na over de koppeling van kleur en gevoel. Het boek 'De krijtjes staken' is daarbij een handig hulpmiddel.
Aartsbisschop Desmond Tutu heeft de wereld mooie lessen geleerd. Lessen over saamhorigheid, vergeven en delen. Samen met de leerlingen ontdek je aan de hand van zijn levensverhaal de rijke levenswijsheid Ubuntu.
Alles wat je hebt geef je elke vijftig jaar terug aan de oorspronkelijke eigenaar, tenminste dat was het idee van het jubeljaar. Het jubeljaar is er alleen nooit gekomen, snappen de leerlingen waarom?
In deze periode kan de Hadj, de bedevaart van moslims vallen. Moslims ervaren tijdens de Hadj dat uiterlijk niet belangrijk is, omdat alle uiterlijke verschillen dan wegvallen. Jezus liet dat de mensen ook zien. De leerlingen onderzoeken hoe je anders - met je hart - kunt kijken naar jezelf, de ander en de wereld.
VERDIEPING
In een verdiepingsles ontdekken de leerlingen dat gelijkheid ook wordt uitgedrukt bij het dragen van een schooluniform. Of staan kunstwerken centraal die de Kaäba in Mekka uitbeelden. Kunnen de leerlingen die zelf ook maken?
In deze periode kan ook het islamitische Offerfeest vallen. Delen met de ander is een van de belangrijke thema’s bij het Offerfeest. De leerlingen ontdekken of delen echt vermenigvuldigen is.