Jaarplan 2 - voor 2 lessen per week
Periode: kerst / voorjaar
Doelgroep: MB (middenbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
Je komt tot bloei wanneer je weet wie je zelf bent en hoe je, jezelf kunt ontwikkelen. De leerlingen beseffen dat je gedrag en de keuzes die je maakt daarvoor belangrijk zijn. Ze ontdekken dat Jezus daaraan aandacht besteedt. In zijn buurt, komen mensen tot bloei. Maar ook binnen andere culturen en religies is aandacht voor kinderen en hun (karakter)ontwikkeling.
Over persoonlijke groei en karaktervorming. Deze les is nog in ontwikkeling.
VERDIEPING
Over persoonlijke groei en karaktervorming. Deze les is nog in ontwikkeling.
Het zal je maar gebeuren! Je wordt geroepen om alles in de steek te laten en iemand te volgen die je amper kent. Is dat vriendschap?
De bedelaar is blind, hij heeft zich hele leven nog nooit kunnen zien. Dan komt Jezus langs en hij maakt de blinde man beter. Een heel bijzonder verhaal. Wie zal hem geloven?
Door 'dieper' te kijken en vertrouwen te geven, biedt Jezus Zacheüs een nieuwe kans; door 'echt te zien' wordt Zacheüs eindelijk 'gezien'. Hoe kijken de leerlingen eigenlijk naar anderen?
Wat is jouw talent? Zacheüs heeft een talent: rekenen. Hij gebruikt dit talent alleen niet op de juiste manier. De leerlingen onderzoeken wat talenten zijn en hoe je ze op de juiste manier kunt inzetten.
Siddhartha en de leerlingen gaan samen op reis. Ze gaan de wereld in...
of blijven juist lekker thuis op de bank zitten. Tijdens deze reis zullen ze in ieder geval bijzondere ontmoetingen hebben.
VERDIEPING
In een volgende les denken te leerlingen verder na over thuis zijn, thuis komen en je thuis voelen.
Hoe belangrijk zijn de spullen die je bezit? Heb je die echt allemaal nodig? De leerlingen denken na over de waarde van spullen en luisteren naar het verhaal van een rijke man die Jezus wil volgen. Maar dan moet hij al zijn spullen weggeven!
VERDIEPING
In een volgende les worden de leerlingen expert op het gebied van alternatieve woon- en leefstijlen en filosoferen zij hierover.
In Turkije wordt elk jaar op 23 april Kinderdag Çocuk Bayrami, gevierd. Een belangrijke dag ter nagedachtenis aan Atatürk. Een dag vol rituelen. Kinderen zijn die dag de baas in het land. Samen ontdekken de leerlingen wat rituelen zijn en wanneer je ze gebruikt.
VERDIEPING
In een volgende les denken de leerlingen na over wat een Kinderdag precies is en wat zij zouden doen als er een Kinderdag in Nederland zou zijn.