Jaarplan 3 - voor 2 lessen per week
Periode: zomer / herfst
Doelgroep: OB (onderbouw)
Lesfrequentie: twee keer per week
In onze samenleving gaan we op verschillende manieren met elkaar om. Er zijn leiders en volgers. De rol die de leerlingen hebben, zullen afwisselend zijn. We willen met dit thema leerlingen meenemen om na te denken wat een goede leider is. Dat doen we door verhalen over koning David en Salomo te vertellen. Maar ook door de leerlingen na te laten denken over wie ze nu eigenlijk zelf zijn. En we kijken naar Franciscus; een man die alles weg gaf en op zijn eigen unieke wijze een leider was voor mensen en dieren.
Aan de hand van het prentenboek 'Lodewijk I, koning der schapen' onderzoek je samen met de leerlingen het koningschap. Wanneer is iemand een goede koning?
VERDIEPING
In de herhaling onderzoeken de leerlingen hoe zij koning zouden zijn (de derde verwerking ‘Ik ben de koning’).
David, de jongste van acht zonen, is schaapherder. Hij past op de schapen van zijn vader.
Maar Samuël komt hem vertellen dat God wil dat David koning wordt.
Het is feest. David laat de gouden kist naar Jeruzalem brengen. Hij danst. Dans je mee?
In dit prentenboek moet Tin leren vliegen. Maar Tin is anders. Hij vliegt niet; hij duikt liever. En de leerlingen? Welke keuze maken zij? Gebaseerd op het principe van meervoudige intelligentie zijn er negen keuzemogelijkheden.
VERDIEPING
In een volgende les horen de leerlingen een verhaal over koning Salomo, zijn verlangen om dicht bij God te zijn en welke keuze hij maakt.
Wat is wijsheid? Denk samen na op welke manieren je wijs kunt worden. Koning Salomo geeft raad.
VERDIEPING
In de herhaling praat je met de leerlingen over wijsheid, maar ook over eigenwijs zijn. Wat is het verschil? Wie uit de omgeving van de leerlingen kan het daarbij helpen?
De koningin van Seba komt op bezoek bij koning Salomo omdat ze gehoord heeft dat hij een wijze koning is. Ze heeft veel vragen voor hem waar ze graag antwoord op wil. Ook vragen over de God van Salomo.
Een les bij het prentenboek 'Franciscus en de dieren': over samen de wereld mooier maken en dieren die je vriend zijn.
De leerlingen denken na over hoe zij, net als Franciscus, op hun eigen manier de wereld mooier kunnen maken. Een les die bij uitstek geschikt is om te geven op of rondom dierendag.
VERDIEPING
In een volgende les wordt de verbinding gelegd op het verband tussen Franciscus en dierendag. De leerlingen denken na hoe zij op hun manier de wereld mooier kunnen maken, voor mensen en dieren.
VERDIEPING
Franciscus is ook bekend vanwege zijn liefde voor de aarde, zijn dankbaarheid voor de schepping. Daarover schreef het het Zonnelied. De leerlingen luisteren naar dit lied en maken er een schilderij bij.