Kiezen, de ene keer maak je in een fractie van een seconde een keuze en is het overduidelijk waarom je die keuze hebt gemaakt. Op andere momenten worden de keuzemogelijkheden gewikt en gewogen, worden voors en tegens, mogelijke gevolgen en resultaten tegen elkaar afgewogen. Hoe kies je, met je hart of je verstand?
In dit thema komen dilemma’s, persoonlijke waarden en het je bewust zijn van gevolgen van gemaakte keuzes aan de orde. In iedere les staat een verhaal centraal waarin keuzes gemaakt (moeten) worden. Via verschillende didactische werkvormen krijgen de leerlingen mogelijkheid om zich bewuster te worden van de dilemma’s rond het maken van keuzes en de gevolgen die gemaakte keuzes kunnen hebben.
Wanneer Anniko bij een waterpomp komt, staat ze voor een dilemma. Kiest ze voor zichzelf of houdt ze rekening met anderen? Stap voor stap worden de leerlingen meegenomen in deze ethische kwestie.
Door 'dieper' te kijken en vertrouwen te geven, biedt Jezus Zacheüs een nieuwe kans; door 'echt te zien' wordt Zacheüs eindelijk 'gezien'. Hoe kijken de leerlingen eigenlijk naar anderen?
Het verhaal van de barmhartige Samaritaan blijft actueel. Het confronteert ons met hoe wij denken over en omgaan met 'de ander', zet ons aan het denken over 'goed handelen'. Ze eens... wie is eigenlijk jouw naaste?
Jona krijgt een belangrijke opdracht; hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans...
'Er bij horen' is niet altijd vanzelfsprekend. We oordelen en veroordelen en sluiten mensen buiten. Maar wat zegt dit eigenlijk over onszelf?
Een les rond een verhaal uit de overleveringen uit het leven van de profeet Mohammed.
Boeddha vertelde jatakas, dierenfabels met daarin een moralistische boodschap. De leerlingen ontdekken de beweegredenen van de beer, de koning en de jager uit de jataka over de blauwe beer.
Als Jezus Zacheüs ontmoet, kijkt hij naar hem ‘met andere ogen’. Zacheüs voelt zich gezien. Wij mensen hebben een speciale bril voor nodig, om zo te kunnen zien. Hoe zou dat voelen om gezien te worden? En wat zou jij aan Jezus willen vragen als je hem zou ontmoeten?
Het verhaal van de barmhartige Samaritaan blijft actueel; het confronteert ons met hoe wij omgaan met 'de ander', zet ons aan het denken over 'goed handelen. Het nodigt ons uit te zoeken naar een antwoord op de vraag wie onze naaste is. Een les over (voor)oordelen, maar ook over het belang van gewetensvolle keuzes maken.
Hoog in de bergen woont een blauwe beer. De beer maakt de keuze om goed te doen. De leerlingen bedenken wat ze van zijn gedrag vinden.
Een boeddhistische verhaal om na te denken over wat je belooft.
'Er bij horen' is niet altijd vanzelfsprekend... Kikker gaat op zoek naar een vriendje. Maar de andere vrienden vinden Beertje eerst niet zo leuk.
Jona krijgt een belangrijke opdracht, maar hij is ongehoorzaam en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar... hij krijgt een tweede kans. Wat kiest Jona?